Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Αγανακτησμένοι οι καταναλωτές

Η κυρία Σοφία, χήρα 40 ετών εργάζεται σε συνεργείο καθαρισμού. Κάθε μέρα ξυπνάει στις 4 τα χαράματα και γύρω στις 5:30 πιάνει δουλειά. Πρέπει να καθαρίσει πέντε με έξι πολυκατοικίες. Ο καθαρισμός τελειώνει κατά τις 1 το μεσημέρι. Επιστρέφει σπίτι και πρέπει γρήγορα να μαγειρέψει για τα δύο παιδιά της που επιστρέφουν από το σχολείο. Το ένα παιδί της, η Χριστίνα είναι 17 ετών και πηγαίνει Β΄ Λυκείου και ο Νίκος 15 ετών, πηγαίνει Γ΄ Γυμνασίου. Τα οικονομικά τους είναι ελάχιστα. Η κυρία Σοφία εργάζεται 5 χρόνια ως καθαρήστρια με μισθό 400 ευρώ το μήνα. Ο συζυγός της πέθανε πριν 3 χρόνια και η σύνταξη του συζύγου της που εισπράττει είναι πολύ χαμηλή, μόλις 450 ευρώ. Ο άντρας της εργαζόταν σε μεταφορές- μετακομίσεις και το ταμείο στο οποίο ανήκε, το ΤΣΑ δεν είναι και από τα καλύτερα. Η καθημερινότητα για την κυρία Σοφία και τα δύο παιδιά της δεν είναι πολύ ευχάριστη και άνετη ως προς τα οικονομικά τους έξοδα. Με τα μόλις 850 ευρώ το μήνα πρέπει να πληρωθεί το ενοίκιο του σπιτιού, ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ. “Τηλέφωνο δεν έχουμε, μας το έκοψαν και μας το πήραν, τουλάχιστον απαλλαχτήκαμε από το λογαριασμό του ΟΤΕ” λέει κάπως ανακουφισμένη. Οι δαπάνες τους όμως δεν σταματούν εδώ. Ο μικρός της γιος, ο Νίκος πηγαίνει φροντηστήριο Αγγλικών. “Πριν 2 χρόνια είχε ξεκινήσει και Γερμανικά αλλά τα σταμάτησε. Τα έξοδα ήταν υψηλά, έπρεπε από κάπου να εξικοινομήσουμε λίγα ευρώ, αλλιώς δεν θα μπορούσαμε ούτε γάλα να αγοράσουμε”. “Η Χριστίνα, η μεγάλη κόρη μου βρίσκεται στην Β΄Λυκείου. Εκείνη πρόλαβε να τελειώσει το φροντηστήριο Γαλλικών. Φέτος τελειώνει τα Αγγλικά της, θα δώσει για Lower. Ευτυχώς, η Χριστίνα μου είναι άριστη μαθήτρια, μελετάει πολλές ώρες μόνη της. Φροντιστήριο δεν πηγαίνει, αλλά ξέρω δυστυχώς, ότι από του χρόνου θα χρειαστεί”, λέει η κυρία Σοφία χαρούμενη για την κόρη της και ταυτόχρονα αγχωμένη και προβληματισμένη με το εισοδημά της και με την οικονομική κατάσταση που επικρατεί τώρα στην Ελλάδα. Το εισόδημα της κυρίας Σοφίας είναι χαμηλό. Τα χρήματα πολλές φορές δεν φτάνουν να καλύψουν τις ανάγκες τους. “Πάντα δύσκολα περνούσαμε, όμως τώρα η κατάσταση έχει γίνει ανυπόφορη”. Οι καθημερινές αγορές της σε σούπερ μάρκετ έχουν μειωθεί κατά πολύ. Περιορίζονται σε πρώτης ανάγκης αγαθά, γάλα, όσπρια, ψωμί και λίγο κρέας. Δυστυχώς κατά διαστήματα υπάρχουν μέρες που δεν έχουν να αγοράσουν και αυτά τα βασικά προϊόντα. Η ακρίβεια από τις συχνές ανατιμήσεις δυσκολεύει τη ζωή της κυρίας Σοφίας και των παιδιών της. Παρακολουθεί καθημερινά ειδήσεις, ακούει για την οικονομική κρίση της χώρας και προβληματίζεται ακόμα περισσότερο.
Η κυρία Σοφία όμως δεν είναι μόνο εκέινη που αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, δεν πλήττεται μόνο εκείνη από την οικονομική κρίση της χώρας μας. Η περίοδος της οικονομικής κρίσης ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, επεκτάθηκε στις υπόλοιπες χώρες και από τις αρχές του 2009 έχει κάνει έντονα την εμφανισή της και στην Ελλάδα. Πτώση των μετοχών στο χρηματιστήριο, ανατιμήσεις τιμών σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης με παράλληλη μείωση της αγοραστικής κίνησης, μείωση του τζίρου στις επιχειρήσεις, αυξήσεις φόρων, αύξηση της ανεργίας είναι μερικές από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Σήμερα 2010, η χώρα περνάει από εξεταστική επιτροπή προκειμένου να μειωθεί το έλλειμα, παίρνοντας η Κυβέρνηση σκληρά και επιταχτηκά μέτρα εις βάρος των πολιτών και ειδικά των χαμηλόμισθων.
Η οικονομική κρίση αναγκάζει πλέον τα ελληνικά νοικοκυριά να βάζουν «ψαλίδι» στις καθημερινές τους αγορές από τα σούπερ μάρκετ. Περιορίζουν τις αγορές τους σε πρώτης ανάκγης προϊόντα ρίχνωντας τις πωλήσεις μέχρι και -16%. Οι ελληνικές οικογένειες δυσκολέυονται να τα φέρουν «βόλτα» και οι όποιες κατά διαστήματα προσφορές και μειώσεις τιμών γίνονται από τις επιχειρήσεις δεν τους ικανοποιούν, δύσκολα τους ανακουφίζουν, καθώς δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις οικονομικές τους απώλειες από τις συνεχείς ανατιμήσεις. Τα ελληνικά νοικοκυριά περιορίζουν τις αγορές τους σε αγαθά τα οποία δεν είναι πρώτης ανάκης. Ενδεικτικά, απορρυπαντικά, οινοπνευματώδη ποτά, γλυκίσματα, είδη περιποίησης σώματος και γενικά είδη περιποίησης και ομορφιάς είναι μερικά από τα προϊόντα τα οποία έχουν σημειώσει πτώση στις πωλήσεις τους. Οι ελληνικές οικογένειες όμως, στην προσπαθειά τους να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση έχουν προχωρήσει και σε περικοπές δαπανών ακόμα και σε βασικά τρόφιμα. Ψωμί, γαλακτοκομικά προϊόντα, ζυμαρικά αποτελούν μερικά από τα προϊόντα που οι καταναλωτές περιόρισαν τις αγορές τους.
Ένας ακόμα πολίτης που έχει επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση είναι ο Γιώργος, 35 ετών ιδιωτικός υπάλληλος. Ο μηνιαίος μισθός του ανέρχεται σε 1000 ευρώ το μήνα. Η οικονομική κατάσταση για την οικογένεια του Γιώργου έχει δυσκολέψει το τελευταίο καιρό. Η συζυγός του πριν ένα χρόνο απολύθηκε από γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ και από τότε έχουν «στριμωχτεί» όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο ίδιος. Με τα μόλις 1000 ευρώ το μήνα πρέπει να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες τους και τις ανάγκες του μόλις 3 χρονών γιού τους. Το άγχος για τον Γιώργο και την συζυγό του Ελένη είναι να καταφέρουν κάθε μήνα να πληρώνουν τις οφειλές του, κυρίως τη δόση του στεγαστικού δανείου για το σπίτι τους και κυρίως να μην στερηθεί τίποτα ο μικρός Κωστάκης. Η σημερινή κατάσταση που βρίσκεται η οικονομία της χώρας έχει επιφέρει σημαντικές επιπτωσείς στην οικογένεια του Γιώργου. Οι αγορές τους σε σουπερ μάρκετ έχουν μειωθεί πλέον κατα 50%. “Αγοράζουμε πλέον τα πρώτης ανάγκης προϊόντα. Βέβαια και αυτά έχουν ακριβύνει και κοντεύουν να γίνουν προϊόντα πολυτελείας. Τους τελευταίους μήνες έχουμε στραφεί σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δηλαδή προϊόντα των σουπερ μάρκετ, καθώς είναι πιο οικονομικά. Κατα καιρούς αγοράζουμε και από καλάθια προσφορών 1+1, 2+1 και 3+1”.
Οι έλληνες καταναλωτές αγοράζουν πλέον τα 3 στα 10 προϊόντα που πωλούνται σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε πακέτα προσφορών, σύμφωνα με έρευνες. Η σωστή επιλογή προσφορών που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ μπορεί να συμβάλλει στην μείωση ακόμα και κατά 50% του ετήσιου κόστους για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων για τους καταναλωτές. Η τάση αυτή, η οποία ξεκίησε ως πολιτική προώθησης νέων προϊόντων από τις βιομηχανίες, σήμερα αποτελεί πάγια τακτική στα περισσότερα είδη, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να ανακάψουν την μείωση των πωλήσεων που τις πλήττει το τελευταίο διάστημα λόγω της οικονομικής κρίσης. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων έχουν πλέον αλλάξει, δίνοντας όλο και περισσότερη βαρύτητα στις προσφορές. Οι προσφορές είναι πολύ πιο ουσιαστικές και δελεαστικές σε σχέση με προηγούμενα χρόνια καθώς επίσης δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις όπου σούπερ μάρκετ προβαίνουν σε μόνιμες προσφορές.
Όσον αφορά τις αγορές σε καταστήματα ένδυσης, υπόδησης για την οικογένεια του Γιώργου είναι ελάχιστες και είδικά τους τελευταίους μήνες έχουν περιοριστεί αρκετά. “Βέβαια τον προηγούμενο μήνα στις εκπτώσεις κάναμε ορισμένες αγορές, αρκετά συμφέρουσες, αφού τα περισσότερα καταστήματα είχαν μέχρι και 60% εκπτώσεις”. Ακόμα, το τελευταίο καιρό, ο Γιώργος έχει περιορίσει τις μετακινήσεις του με το αυτοκίνητο. Επιλέγει να μετακινείται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αφού η κατάσταση με τα καύσιμα είναι προβληματική. Από την μια, η απεργία των τελωνειακών και απο την άλλη, οι εκτοξεύσεις των τιμών της αμόλυβδης δεν του επιτρέπουν να μετακινείται με το αυτοκινητό του. “Την περασμένη εβδομαδα πήγα να βάλω βενζίνη και η αμόλυβδη είχε εκτοξευθεί στα ύψη, από 1,19 που την έβρισκα, τώρα την είχαν φτάσει στο 1,49, έλεος πια!”.
Επιπλέον, η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει και την πόρτα των καταστηματαρχών. Η κυρία Κατερίνα διατηρεί κατάστημα ρούχων στην Αγία Μάρκου. Η κατάσταση της οικονομίας της χώρας δεν την έχει αφήσει ανεπηρέαστει στο δικό της μαγαζί αλλά και στο πορτοφόλι της. “Η αγορά είναι υποτονική. Ο κόσμος δεν ψωνίζει όπως τα προηγούμενα χρόνια”, λέει προβληματισμένη. “Κάποτε περιμέναμε πως και πως τις γιορτές, Χριστούγεννα, Πάσχα για να κάνουμε υψηλό τζίρο, τώρα όυτε και αυτό. Τα Χριστούγεννα που μας πέρασαν είχαμε το χαμηλότερο τζίρο”. Ο κόσμος έχει προβληματιστεί με όλη αυτή την κατάσταση της οικονομία που πλέον είναι δύσπιστος στις αγορές του. “Ο μήνας που πέρασε είχαμε τις εκπτώσεις, τώρα κάπως κινηθήκαμε. Είχαμε εκτπώσεις από 50% έως και 70%, αλλιώς δεν θα κάναμε τίποτα απολύτως. Τώρα ξεκινάει η νέα κολλεξιον, όμως και πάλι κατά διαστήματα θα έχουμε συμφέρουσες προσφορές διαφορετικά δεν πρόκειται να δούμε ούτε ευρώ στο ταμείο μας!”
Η περίπτωση της κυρίας Κατερίνας δεν είναι η μοναδική. Το ταμείο ήταν «μείον» για το 80% των καταστημάτων στη διάρκεια των πρόσφατων χειμερινών εκπτώσεων. Τα καταστήματα στην πλειονότητα τους έκαναν τζίρο μειωμένο κατά 20% σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές εκπτώσεις. Οι καταναλωτές γύρισαν την πλάτη στην αγορά, παρά τις δελεαστικές προσφορές, με τις εκπτώσεις να φτάνουν έως και 70%. Τώρα τα καταστήματα προβαίνουν σε δεκαήμερα προσφορών αν και δεν τρέφουν και πολλές ελπίδες ότι θα αυξηθούν οι πωλήσεις τους. Σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, η μείωση του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων ξεπέρασε το 15% και άγγιξε το 20% σε σχέση με την περσινή περίοδο σε όλους τους τομείς του λιανεμπορίου και κυρίως στην ένδυση και υπόδηση. Η γενική αίσθηση που αποκόμησαν οι πωλητές φέτος είναι ότι οι έλληνες καταναλωτές αγόρασαν λιγότερο και προτίμησαν περισσότερο τα «no name» από τα επώνυμα προϊόντα, βάζοντας βέβαια σε προτεραιότητα τις οικογενειακές τους ανάγκες από την προσωπική τους ευχαρίστηση.
Τέλος, η οικονομική κρίση ενδεχομένως να έχει φέρει σημαντικές επιπτώσεις στο ταμείο των καταστηματαρχών, όμως ο κύριος Λάκης και η κυρία Μαρία δεν δείχνουν να έχουν επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την κατάσταση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα λόγω οικονομικής κρίσης. Ο κύριος Λάκης με τη συζυγό του, την κυρία Μαρία διατηρούν τρία καταστήματα γνωστής αλυσίδας ειδών αλιείας στην Πάτρα. Η αγοραστική κίνηση και στα τρία καταστηματά τους είναι αρκετά ικανοποιητική. “Έμας δόξα το Θεό δεν μας έχει αγγίξει πάρα πολύ η οικονομική κρίση. Τον κόσμο που έιχαμε, εξακολουθούμε να έχουμε”, λέει η κυρία Μαρία και ο κύριος Λάκης προσθέτει “Βέβαια, η κατάσταση με την οικονομία της χώρας μας είναι προβληματική, το πορτοφόλι όλων μας έχει επηρεαστεί, παρόλα αυτά εμείς παραμένουμε σταθεροί στο τζίρο μας. Ενδεχομένως φέτος να μην καταφέρουμε να σημειώσουμε αύξηση στο ετήσιο τζίρο μας, ωστόσο το κέρδος μας θα είναι υψηλό και σταθερό όπως κάθε χρόνο”. Μεγάλο ποσοστό των πολιτών της Πάτρας ψαρεύουν και για τους περισσότερους από αυτούς είναι μια αγαπημένη συνήθεια. “Λόγω οικονομικής κρίσης, ίσως φέτος οι πελάτες μας να μην αγοράσουν ακριβά καλάμια, ακριβά αξεσουάρ ψαρέματος, όμως δεν θα σταματήσουν την αγαπημένη τους συνήθεια, το χόμπυ τους και γι’ αυτό το λόγο είμαστε ανακουφισμένοι”. “Τα κέρδη μας δεν έχουν μειωθεί και μάλιστα μετά την έκθεση ειδών αλιείας που γίνεται στην Αθήνα οι πωλήσεις μας θα αυξηθούν σημαντικά και αυτό μας δίνει δύναμη να συνεχίζουμε και γιατί όχι να επεκταθούμε και σε άλλες παραθαλάσσιες πόλεις”.
Γιώτα Μωραΐτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου